Instytut Badań Edukacyjnych
Jesteśmy instytutem badawczym prowadzącym interdyscyplinarne badania naukowe nad funkcjonowaniem i efektywnością systemu edukacji w Polsce.
Uczestniczymy w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych i wdrożeniowych, przygotowujemy raporty, sporządzamy ekspertyzy oraz pełnimy funkcje doradcze.
Wspieramy szeroko rozumianą politykę i praktykę edukacyjną. Promujemy stosowanie zasady podejmowania decyzji w oparciu o wyniki badań, a szczególnie dużą wagę przywiązujemy do tych badań, których wyniki mogą zostać wykorzystane w polityce edukacyjnej, zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym.
Od 1982 roku Instytut jest wydawcą kwartalnika naukowego “Edukacja”.
Od 2002 roku Instytut jest również wydawcą czasopisma naukowego “Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” (EBiŚ)”.
Obszary badawcze
Do głównych obszarów zainteresowań badawczych Instytutu należą:
- Zagadnienia związane z koncepcją uczenia się przez całe życie.
- Funkcjonowanie systemu kwalifikacji.
- Pomiar i analiza osiągnięć edukacyjnych uczniów.
- Monitorowanie sytuacji osób młodych wchodzących na rynek pracy.
- Psychologiczne i pedagogiczne podstawy osiągnięć szkolnych.
- Ekonomiczne uwarunkowania kształcenia i finansowanie edukacji.
- Warunki pracy nauczycieli.
- Społeczne uwarunkowania funkcjonowania systemu edukacji.
Strona internetowa Instytutu: https://ibe.edu.pl/pl/
-
ul. Górczewska 8,
01-180 Warszawa -
recepcja: 22 24 17 100,
sekretariat: wewn. 101 -
info.walidacja@ibe.edu.pl
Moje Portfolio koncentruje się na użytkownikach systemu, którzy współtworzą ZSK (np. ministrowie właściwi, instytucje certyfikujące, podmioty zewnętrznego zapewniania jakości) lub posługują się nim, jako narzędziem wspierającym realizację celów gospodarczych (organizacje sektorowe/ branżowe, w tym sektorowe rady ds. kompetencji) lub społecznych, np. poprzez realizację strategicznych celów związanych z rozwojem kraju (np. ministerstwa, organizacje społeczne).
Głównym celem projektu jest zwiększenie efektywności funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i doskonalenie go jako jednego z narzędzi polityki państwa na rzecz uczenia się przez całe życie na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.
Projekt będzie ukierunkowany nie tylko na zwiększenie w najbliższych latach liczby kwalifikacji spoza edukacji formalnej włączonych do ZSK, ale także usprawnienie procesów związanych z włączaniem, funkcjonowaniem, walidowaniem, nadawaniem i zapewnianiem jakości kwalifikacji. Umożliwi to obywatelom efektywne wykorzystywanie możliwości związanych z certyfikowaniem tych kwalifikacji oraz ułatwi im poruszanie się po dynamicznie zmieniającym się rynku pracy.