Jak opisać kompetencje?
Czy zawsze potrafisz nazwać to, co tak naprawdę wiesz i umiesz? Oferujemy garść wskazówek, które pomogą ci opisać kompetencje tak, że będzie je łatwiej wykazać i ocenić.
Spisując kompetencje, staniesz przed zadaniem wskazania konkretnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Może to być trudne. Na szczęście istnieją standardy, do których możesz się odnieść:
- wymagania w ogłoszeniu o pracę (jeśli dotyczą wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych);
- profile stanowisk;
- podstawy programowe kształcenia w zawodach;
- kwalifikacje zawarte w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji.
Czasem jednak trzeba będzie nazwać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, których nie ma w powyższych wymaganiach, a które posiadasz. Opisując je pamiętaj o tym, aby:
- użyć jednoznacznych sformułowań – nie powinny budzić wątpliwości lub być różnie interpretowane; każdy powinien je rozumieć w ten sam sposób; np.: „jest gotów do współpracy” można interpretować na różne sposoby, m.in. jako „chce współpracować w tej chwili”, jak i „zna zasady współpracy”;
- zapisy były zrozumiałe dla innych – unikaj skrótów myślowych i nadmiernych uogólnień; czasem lepiej użyć mniej specjalistycznego słownictwa (zwłaszcza przy opisywaniu umiejętności przydatnych w różnych branżach);
- używać – tam gdzie to możliwe – czasowników operacyjnych.
Czym są czasowniki operacyjne?
Czasowniki operacyjne nazywają działania dające się zaobserwować, sprawdzić i ocenić. Innymi słowy stosuje się je do opisania czynności, które mają być mierzalne.
Dzięki temu możliwe jest sprawdzenie, czy dana osoba (niezależnie od sposobu, w jaki się uczyła) ma wymaganą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne (tzw. walidacja).
Czasowniki operacyjne można przyporządkować do pięciu kategorii wskazujących na rodzaj sprawdzanych umiejętności:
- analityczne (analizować, badać, diagnozować, dowodzić, ewaluować, klasyfikować, interpretować, identyfikować, oceniać, prognozować, wykrywać, porównywać, przeliczać, uogólniać, wnioskować, uzasadniać, różnicować),
- werbalne i komunikacyjne (charakteryzować, informować, objaśniać, krytykować, opisywać, przedstawiać, streszczać, wyjaśniać, wykazywać),
- organizacyjne (planować, prowadzić, sporządzać, utrzymywać, dostarczać, gromadzić, przechowywać, sortować, przygotowywać, świadczyć usługi, ustawiać, zbierać, zapobiegać),
- techniczno-manualne (mierzyć, konstruować, projektować, regulować, uzyskiwać, wykonywać, dobierać, stosować, łączyć, wstawiać),
- zarządcze (decydować, kierować, integrować, mobilizować, kontrolować, rozwijać, śledzić, wytyczać, wyznaczać).
Listę przykładowych czasowników operacyjnych znajdziesz w materiale Opisywanie kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego. Poradnik. Często opierają się na tzw. taksonomii Blooma.