Ładowanie...
Jak opisać kompetencje?
Czy zawsze potrafisz nazwać to, co tak naprawdę wiesz i umiesz? Oferujemy garść wskazówek, które pomogą ci opisać kompetencje tak, że będzie je łatwiej wykazać i ocenić.
Spisując kompetencje, staniesz przed zadaniem wskazania konkretnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Może to być trudne. Na szczęście istnieją standardy, do których możesz się odnieść:
- wymagania w ogłoszeniu o pracę (jeśli dotyczą wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych);
- profile stanowisk;
- podstawy programowe kształcenia w zawodach;
- ramy kompetencji, np. Rama Kompetencji Transwersalnych, Europejska Rama Kompetencji Cyfrowych (DigComp) lub Europejska Ramy Kompetencji w Zakresie Zrównoważonego Rozwoju (GreenComp);
- Europejski System Klasyfikacji Umiejętności, Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów (ESCO),
- kwalifikacje zawarte w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji.
Czasem jednak trzeba będzie nazwać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, których nie ma w powyższych wymaganiach, a które posiadasz. Opisując je, pamiętaj o tym, aby:
- użyć jednoznacznych sformułowań – nie powinny budzić wątpliwości lub być różnie interpretowane; każdy powinien je rozumieć w ten sam sposób; np.: „jest gotów do współpracy” można interpretować na różne sposoby, m.in. jako „chce współpracować w tej chwili”, jak i „zna zasady współpracy”;
- zapisy były zrozumiałe dla innych – unikaj skrótów myślowych i nadmiernych uogólnień; czasem lepiej użyć mniej specjalistycznego słownictwa (zwłaszcza przy opisywaniu umiejętności przydatnych w różnych branżach);
- używać – tam gdzie to możliwe – czasowników operacyjnych.